Lärande, meningsfullhet och utveckling i anpassad grundskola
Delta på plats i Stockholm eller digitalt via livesänt webbinarium.Innehåll
En konferens för dig som arbetar i anpassad grundskola eller annan specialpedagogisk verksamhet. Hur kan vi arbeta evidensbaserat och hur påverkar elevsynen verksamheten? Hur kan vi arbeta förebyggande vad gäller språkliga svårigheter och hur förebygger vi och minskar utåtagerande beteende vid IF och autism? Ta del av föreläsare med stor kunskap och erfarenhet på sina respektive områden. Deltagarna har också möjlighet att ställa frågor under de väl tilltagna frågestunderna.
Målgrupp
Alla yrkesverksamma i anpassad grundskola, t ex specialpedagoger, speciallärare, socialpedagog, skolledare, elevhälsa och fritidsledare, samt andra som i sitt yrke möter personer med IF i lärandesituationer.
Program
Föreläsningar:
Linda Petersson-Bloom, lektor vid Kristianstad Högskola
Med utgångspunkt i att svensk förskola och skola ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet kommer forskningsläget med fokus på evidensbaserad praktik att presenteras.
- Vad kan evidensbaserad praktik i anpassad grundskola innebära?
- Hur kan forskningresultat förstås och implementeras i praktiken?
- Att bygga en bro mellan forskning och praktik – hur kan vi tillsammans beforska och utveckla verksamheter?
Om föreläsaren: Linda Petersson-Bloom är lektor vid Kristianstad Högskola och har disputerat med avhandlingen ”Equity in Education for Autistic students – Professional Learning to Accommodate Inclusive Education”. Linda har tidigare arbetat på Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) och som specialpedagog inom grundskola, anpassad grundskola och förskola. Linda har lång erfarenhet som handledare och utbildare och har också varit kursansvarig på Utbildningscenter Autism och är certifierad PEP3-utbildare.
Hanna Kviman, leg psykolog och Amelie Planck, leg psykolog
Ur innehållet:
- Vanligt förekommande svårigheter vid IF och autism
- Vad är utåtagerande beteende?
- Att förebygga och minska utåtagerande beteende
Om föreläsarna: Hanna Kviman är legitimerad psykolog med en bakgrund inom BUP, skola och HVB. Hon har arbetat med personer med ett utåtagerande beteende sedan 2005. Hanna handleder och föreläser om bland annat lågaffektivt bemötande, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och trauma.
Amelie Planck är psykolog med närmare 20 års erfarenhet, främst har hon jobbat med barn och unga inom flera olika organisationer. Idag vidareutbildar hon sig till Specialistpsykolog med inriktning neuropsykologi. För henne är bemötande och anpassning viktigt för att ge alla en möjlighet till utveckling utifrån sina egna förutsättningar.
Julia Andersson, leg. logoped
Ur innehållet:
- Kort introduktion till språkliga svårigheter och språklig sårbarhet.
- Vad är språklig sårbarhet?
- Hur påverkar språkliga svårigheter inlärning och sociala interaktioner?
- Strategier och arbetssätt för att stötta, stärka och utveckla språk och kommunikation.
Om föreläsaren: Julia Andersson är legitimerad logoped och barnrättsstrateg med specialpedagogisk kompetens. Julia arbetar inom skolan i Umeå kommun och arbetar med elever både individuellt och i mindre grupper, från förskoleklass till årskurs 9. Hon är även en erfaren föreläsare och utbildare. Julia driver instagramkontot logopedjulia och är tillsammans med Elvira Ashby författare till boken ”Språkliga svårigheter i skolan – vad kan vi göra?”.
Denice Sverla, utvecklingskonsult, leg. speciallärare
Ur innehållet:
- Vad ställer läroplanens första kapitel för förväntningar på oss i vår yrkesroll?
- Hur kan vi utmana vår elevsyn i verksamheten?
- Hur kan vi skapa en meningsgivande verksamhet som motiverar elever till ett livslångt lärande?
- Hur kan vi på bästa möjliga sätt skapa förutsättningar för att våra elever ska kunna bli aktiva och självständiga samhällsmedborgare i framtiden?
Om föreläsaren: Denice Sverla är utvecklingskonsult, legitimerad speciallärare och författare. Denice har varit verksam som skolledare inom anpassad grundskola. På den anpassade skolan där hon var verksam under nio år har man implementerat entreprenöriellt och värdeskapande lärande. I sitt ledarskap har Denice arbetat aktivt för att utmana elevsynen, där vi byter ut begränsningar mot möjligheter och format en skola som skapar bästa möjliga förutsättningar för varje enskild elev att bli den bästa versionen av sig själv.
Kostnad
På plats i Stockholm
Priset inkluderar lunch och 2 fika på plats.
Boka tidigast-rabatt senast 31 december 2024.
2.700 SEK exkl. moms per person.
Anhörig/privatperson 2.000 SEK inkl. moms per person.
Boka tidigt-rabatt senast 31 mars 2025.
3.300 SEK exkl. moms per person.
Anhörig/privatperson 2.200 SEK inkl. moms per person.
Ordinarie pris från 1 april 2025.
3.700 SEK exkl. moms per person.
Anhörig/privatperson 2.400 SEK inkl. moms per person.
Livesänt webbinarium
Du deltar via Zoom i realtid.
För digitala deltagare (från 5 deltagare) erbjuder vi mycket bra grupprabatt. För mer information kontakta oss på e-post: info@pedagogisktperspektiv.se
Boka tidigast-rabatt senast 31 december 2024.
2.200 SEK exkl. moms per person.
Anhörig/privatperson 1.400 SEK inkl. moms per person.
Boka tidigt-rabatt senast 31 mars 2025.
2.600 SEK exkl. moms per person.
Anhörig/privatperson 1.600 SEK inkl. moms per person.
Ordinarie pris från 1 april 2025.
2.900 SEK exkl. moms per person.
Anhörig/privatperson 1.900 SEK inkl. moms per person.
Övrig information
Konferenslokal: Sveavägen 41, Stockholm (nära T-bana Hötorget/15 min promenad från Stockholm Centralstation).
Konferensen är ett samarbete mellan Pavus Utbildning och Pedagogiskt Perspektiv.
Om du avser delta i det digitala mötet så läs gärna vanliga frågor för mer information om hur du ansluter till ett Zoom-webbinarium.
Konferensen spelas inte in.
Anmälan
Vi tar endast emot skriftlig anmälan via hemsidan eller e-post. Sista anmälningsdatum 25/4 2025.
Välj ett alternativ: Deltagande på plats i Stockholm eller Digitalt deltagande via Zoom.